szafranowa

Temat: [2.0TDI BKD] pisk na II biegu, 1800-2000rpm.
" />Ja u siebie też zauważyłem, że w moim 1,9 TDI podczas gwałtownego przyspieszania w pewnym zakresie zwiększania obrotów słychać jakby gwizd-świst turbosprężarki. Dalsze zwiększanie obrotów następuje już bez tego delikatniutkiego gwizdu. Jest to bardzo bardzo ciche i trzeba się wsłuchać. Kiedy przyspieszam tempem spacerowym raczej tego nie słychać. Dźwięk raczej przyjemny dla ucha.
Nie wiem czy ktoś z Was zaobserwował podobne zjawisko. Mam nadzieję że to normalna praca turbiny bo poza tym żadnych niepokojących zjawisk
Źródło: auto-conrad.pl/Forum/phpBB-3.0.5/phpBB3/viewtopic.php?t=655



Temat: mity i kity czyli problemy z silnikami tdi???
W 9 numerze Motoru z tego roku jest dobry artykuł na temat silników TDI. Część z niego poniżej:

"Jednostki 1.9 TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa pojawiły się kilkanaście lat temu i nie bez powodu wyrobiły sobie dobrą opinię wśród użytkowników. W przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych turbodisli, nie stwarzają większych problemów. (...) Jak wskazuje praktyka większość usterek tych silników dotyczy ich osprzętu. Jednostki napędowe osiągają zwykle kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu bez oznak poważnego zużycia. (...)

Wrażliwe turbo
Mimo, iż stosowane w silnikach TDI turbosprężarki są dobrej jakości, to jednak ich złe traktowanie poważnie skraca trwałość. Podstawowe grzechy użytkowników to zbyt dynamiczna jazda na zimnym silniku oraz gaszenie rozgrzanej jednostki napędowej po forsownej jeździe, bez czekania na jej schłodzenie. W pierwszym przypadku gęsty olej nie zapewnia dobrego smarowania, a w drugim - zatrzymana, rozgrzana do czerwoności turbina powoduje zwęglanie oleju. Efektem zużycia się turbiny jest pogorszenie osiągów silnika, któremu towarzyszy zwykle duże zużycie oleju i dymienie na siwo z rury wydechowej. Jednym z objawów zużycia turbiny może być charakterystyczny gwizd turbosprężarki, który jednak nie zawsze oznacza jej uszkodzenie.

(...) Zwracajmy też uwagę na to co lejemy do baku. Szczególnie jednostki z pompowtryskiwaczami są wrażliwe na jakość paliwa. W silnikach TDI zwykle psują się detale, choć objawy mogą wyglądać poważnie. (...)"

"MOTOR" 9(2750) 27-02-2006 s. 32

Ja ze swoim TDI nie mam problemów, wystarczy przestrzegać podstawowych zasad użytkowania tego typu silnika, jak zresztą każdego innego.
Źródło: forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=40668


Temat: Silnik 1,7 TD - wady i zalety

1) troche sie naciełem przy kupnie, kupowałem na szybko i wiem ze nie wszystko jest pieknie z tym autem chociaż co do rezultatów spalania nie moge narzekac jest super,
pytanie pierwsze: czy to ze zpod turbosprężarki w okolicach rury wychodzacej do intercoolera sączy sie olej oznacza ze walnięte jest turbo, czy to ze silnik jest wyrżniety i wali olejem. zaznaczam przy tym ze silnik chodzi równo, nie dzwoni, nie dymi z rury jak przygazuję nawet ostro, i nie wali olejem jak odkręcę korek od silnika tam przy napisie turbo.


nie przejmuj sie tym, jesli sączą sie kapki to nic złego, w nowych madziach nawet z turbo kapie...



pytanie drugie: slysze gwizd turba owszem w okolicach 2500 obr jednakże tylko na 2 biegu.. wiem dziwne ale tak jest ewidentnie!

u mnie jest tak samo poniewaz na 2 szybko sie rozpedzasz i turbina pracuje przy mniejszych oporach mechanicznych i oporach powietrza na wyzszych biegach tez czuć kopa ale charakterystycznego świstu nie ma bo auto juz tak gwałtwonie nie przyspiesza

Części:
-wahacz wzdluzny tył 90zł/szt
-wahacz przedni 155zł/szt
-sprzęgło komplet tarcza/docisk/lozysko AISIN 540zł
-łozysko z piastą tył 230zł/szt orginał
-chłodnica 260zł
-tarcze+klocki na przód cały komplet 340zł orginał, zamienniki 200zł za komplet
-laczniki stabilizatora 22zł/szt
-bębny tył 90zł/szt +szczęki 70zł za komplet(4szt)
-przegub orginalny 140zł/szt, zamiennik 60zł/szt
-drązek kierowniczy 30zł/szt
-koncówka drażka 20zł/szt
-pompa wspomagania nowa 200zł, używane >100zł
-tuleje 30zł/szt
-pompa wody 120zł
-sworzen wahacza 20zl/szt
-amortyzaroty 130-200zł/szt
-turbosprężarka do 500zł używana
-kompletny rozrząd 280zł rolki,napinacz,pasek
-uszczelka pod glowice 100zł
-półoś 160zl-200 uzywana
-pompa wtryskowa 400-500zł używana, nowe w od 1000zł w góre
-pompa paliwa 100zł
-świce żarowe firmy NKK 100zł/szt

Autko posiadam od 6 miesięcy i jestem zadowolony, sprawuje sie dobrze, 7,1l po mieście bierze-jazda średnio ekonomiczna bo lubie przydusić oraz nieustające korki w bydgoszczy(jeżdze tylko po mieście,żadko poza miasto), autko najlepiej idzie od 2400obr do 3500 i zmiana biegu(turbinka moglaby sie zalanczac od 1900) Kraków-Bydgoszcz przy dynamicznej jeździe średnia 120km/h spaliła 6 litrów...przy wyprzedaniu nie ma problemu autko ciagnie do 120km/h w miare żwawo...silniczek pszczółka choć slyszałem ze uszczlke pod głowicą po 200tys km trzeba wymienić, wiadomo zalęzy od uzytkowania jak ktos dusił to normalne ze po jakims czasie puści, odpukać u mnie jest gitarka. Odpala przy -20'C bez najmniejszych problemow na "dotyk". Autko w porównaniu do tdi chodzi ciszej...do 100km/h autko chodzi kulturalnie.
Źródło: froum.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?t=24924


Temat: turbosprężarka w dieslu
" />
">1. od ilu obr włącza sie turbo spręzarka?

Wbrew temu co napisało tutaj kilka osób turbosprężarka działa cały czas. Nie ma takich sprężarek, które stoją przy włączonym silniku. Natomiast inną rzeczą jest to czy działa efektywnie. Małe turbosprężarki dają szybszą odpowiedź na dodanie gazu ze względu na mniejszą masę, a co za tym idzie mniejszy moment bezwładności, ale dają też mniejszą moc, gdyż sprężają mniejsze ilości powietrza. Duże turbosprężarki mają dużą masę, a co za tym idzie duży moment bezwładności, więc ich reakcja na gaz jest dużo bardziej opóźniona niz małej turbiny. Generalnie małe turbosprężarki pracują wydajnie przy niższych obrotach silnika, a duże przy wyższych.


">2. czy turbo wlącza sie jedynie gdy trzymamy full gaz czy dziala non stop

Nie, tak jak napisałem wyżej turbosprężarka pracuje cały czas.


">3. czy słyszać prace turbosprężarki?

Turbosprężarkę zawsze słychać. Inną rzeczą jest, że mała turbina będzie zagłuszana przez duży hałasujący silnik. Natomiast przy większych turbosprężarkach słychać ich charakterystyczny gwizd przy wyższych obrotach (właściwie jest to gwizd powietrza zasysanego).


">4. czy diesel z turbo pali więcej od wolnossącego?

Wszystko zależy od sterowania silnikiem, czyli od mapy zapisanej w jednostce sterujacej. W razie potrzeb silnik TD może być bardziej ekonomiczny niż niedoładowany Diesel.


">5. czym sie różni TD od TDI?

Le Vinh już trochę o tym napisał... Otóż w silniku TD mamy do czynienia z wstępną komorą wtryskową i wstępnym wtryskiem do niej. Silnik TDI ma wtrysk bezpośredni przy użyciu pompy sterowanej elektronicznie. skylinegtr ma rację, że TDI posiadają intercoolery, ale w przypadku oznaczenia TDI nie chodzi o intercooler, a właśnie o wyeliminowanie komory wirowej.


">Jak turbina zacznie pracować to słychać taki syk, jakby taki "wir"To sie nazywa zawór upustowy

Tutaj akurat Fer ma rację podczas pracy turbiny słychać jest syk zasysanego powietrza. Natomiast jeśli chodzi o zawór upustowy, to niezawsze jest go słychać podczas jego pracy. Zależne jest to od konstrukcji zaworu. Jeśli jest to zawór pracujący w układzie zamkniętym czyli tzw. Dump Valve, to hałas wywoływany przez niego jest dość ograniczony. Jeśli natomiast słychać jest podczas jego pracy wyraźnie przerywany dźwięk, to oznacza to, że jest on uszkodzony. Dźwięk ten jest wywoływany przez powietrze odbijające się od zamkniętej w danym momencie przepustnicy, przemieszczające się w kierunku turbosprężarki i wydostające się przez filtr powietrza. Innego typu są zawory Blow Off Valve. One pracują w układzie otwartym, tzn. takim, w którym powietrze wydostaje się przez odpowiednie jego ujście do atmosfery i to one podczas pracy (czyli w momencie zdejmowania nogi z pedału gazu) wydają charakterystyczny dźwięk (wshhhh), który rozpoznaliby pewnie bez problemu wszyscy z nas. Zagłebiać się w szczegóły nie ma chyba potrzeby.
Źródło: samochodyswiata.pl/viewtopic.php?t=22860


Temat: Historia Golfa GTI
" />Historia VW Golfa GTI

Rok 1975, Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne we Frankfurcie. Jedną z gwiazd salonu był wówczas VW Golf GTI - samochód kompaktowy wyposażony w silnik o dużej mocy. Zainteresowanie tym modelem potwierdziło się już jesienią 1976, kiedy rozpoczęła się jego sprzedaż. Do końca roku nabywców znalazło 6.000 egzemplarzy. Wówczas jednak zapewne nikt nie przypuszczał, że euforia GTI trwać będzie bez mała 30 lat. Rok 1975, Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne we Frankfurcie. Jedną z gwiazd salonu był wówczas VW Golf GTI - samochód kompaktowy wyposażony w silnik o dużej mocy. Zainteresowanie tym modelem potwierdziło się już jesienią 1976, kiedy rozpoczęła się jego sprzedaż. Do końca roku nabywców znalazło 6.000 egzemplarzy. Wówczas jednak zapewne nikt nie przypuszczał, że euforia GTI trwać będzie bez mała 30 lat. Rok 1975, Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne we Frankfurcie. Jedną z gwiazd salonu był wówczas VW Golf GTI - samochód kompaktowy wyposażony w silnik o dużej mocy. Zainteresowanie tym modelem potwierdziło się już jesienią 1976, kiedy rozpoczęła się jego sprzedaż. Do końca roku nabywców znalazło 6.000 egzemplarzy. Wówczas jednak zapewne nikt nie przypuszczał, że euforia GTI trwać będzie bez mała 30 lat.

Spójrzmy wstecz. Golf I z roku 1976 ważył ok. 800 kg, a długość karoserii wynosiła 3700 mm. Wersja GTI wyposażona była w silnik o pojemności 1,6l i mocy 110 KM (81 kW), rozpędzający samochód do 100 km/h w 9,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h. Dziś osiągi te nie szokują, ale 30 lat temu trudno było znaleźć samochód klasy średniej, który osiągałyby prędkość większą niż 165 km/h. Jak na tamte czasy, GTI był samochodem z prawdziwie sportowym zacięciem.

Z zewnątrz pierwszy Golf GTI niewiele różnił się od swojej "zwykłej" wersji. Chromowane listwy boczne zastąpił matowany czarny lakier, a na życzenie dostępne były limitowane kolory: "marsrot" i diamantsilber". Bez schowka na rękawiczki, ale za to ze sportowymi siedzeniami i zawieszeniem, Golf GTI posiadał duży temperament. Szybko też zyskał zwolenników wśród młodszych klientów, ceniących sobie dynamikę jazdy.

Na przestrzeni lat ulepszano go wielokrotnie. W 1979 roku wprowadzono pięciostopniową skrzynię biegów. Od 1981 roku można było zamawiać wersję pięciodrzwiową. Rok później pojawił się nowy silnik, 1,8-litrowa jednostka o mocy 112 KM (82k W). W 1983 roku, wraz z nastaniem ery VW Golfa II, GTI urósł do prawie czterech metrów długości. Poprawił się także komfort i bezpieczeństwo jazdy.

W 1985 roku VW Golf GTI zyskał nowy silnik - 16 V, o mocy 139 KM (102 kW). Wprowadzenie katalizatora obniżyło jednak jego moc do 129 KM. W 1990 roku powstał tzw. Super-GTI G 60, którego silnik o pojemności 1,8l osiągał z pomocą sprężarki 160 KM (118 kW) i rozpędzał samochód do 210 km/h.

Rok później pojawił się Golf III GTI - jeszcze większy i nowocześniejszy. Pojemność silnika 16 V wzrosła do dwóch litrów, a moc do 150 KM (110 kW). Dwudziestolecie wprowadzenia GTI do sprzedaży uczczono wypuszczeniem na rynek pierwszego silnika wysokoprężnego - cztercylindrowego TDI o mocy 110 KM (81 kW).

Latem 1997 roku wprowadzono Golfa IV GTI. Ten model pozwalał na szerokie spektrum wyboru silnika: od znanego już wcześniej diesla o mocy 110 KM, poprzez TDI 130 KM aż do TDI 150 KM. Wśród silników benzynowych zadebiutowała jednostka 1,8T o mocy 150 KM (110 kW) oraz pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,3l i mocy 170 KM (125 kW). Z okazji 25-lecia GTI wprowadzono limitowaną wersję Golfa GTI 1,8T o podwyższonej mocy. Samochód osiągał180 KM (132 kW).

Od 2004 roku legendę GTI kontynuuje Golf V. Wzmocniony nowym, dwulitrowym silnikiem FSI z turbosprężarką, model Golf V GTI dysponuje mocą 200 KM i momentem obrotowym 280 Nm (od 1800 do 5000 obr/min.). Prędkość maksymalna to 235 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h samochód osiąga w 7,5 sekundy, a z przekładnią DSG w 6 s.



Źródło: beta.tuningforum.pl/viewtopic.php?t=85934